Jak zhubnout těhotenské břicho? Pomalým tempem, i když celebrity předvádějí dokonalá těla už na konci šestinedělí

3
140

Někdo porodí čtyři děti a má postavu skoro stejnou jako před prvním těhotenstvím, aniž by pro to něco výrazně dělal. Některé ženy mají podobnou figuru, ale už se musí hodně snažit. A pak je zde velká skupina žen, které mají povoleno břicho, takzvaně „po dětech“, rády by to změnily, ale zatím se jim to moc nedaří.

Čtěte také: Nakopnou metabolismus, dodají vitamíny. Pět potravin, které je potřeba přidat si do jídelníčku během hubnutí

Pokud se vaše tělo nechystá vrátit k mírám před těhotenstvím samo od sebe – a to už bývá zhruba rok po porodu zjevné – musíte mu pomoci. A také mu to zbytečně nekomplikovat. Doporučuji začít tím, že si uvědomíte, proč vlastně máte větší břicho než byste rádi, ačkoli jinak jste zase tak moc, pokud vůbec, nepřibrala.

Zvětšená děloha, zásoby na kojení nebo oddělené břišní svaly?
Někdy se může jednat o důsledek toho, že po porodu se děloha nevrátila do své původní velikosti. To samozřejmě nějakou dobu trvá, ale někdy už zůstane zvětšená – to vám nejprve řekne váš gynekolog na základě běžného vyšetření. Bohužel se s tím nedá nic dělat.

Ženám po porodu často zůstává tuk kolem břicha, boku a hýždí, který nelze připsat prostému zvětšení břicha během těhotenství. Zmíněné tukové zásoby se obvykle začínají ukládat ve třetím trimestru, kde se člověk méně hýbe, ale není to jen tím – tělo si tak ukládá energii na budoucí kojení. Netýká se to úplně všech žen, je to velmi individuální. Zmíněné tukové zásoby často mizí během kojení, ale mohou zůstávat i nějakou dobu po něm – problém nastává, pokud kojící žena konzumuje takzvaně za dva s tím, že to „vykojí“. To se totiž nejspíš nestane.

Poměrně častým problémem jsou oddělené břišní svaly nebo diastáza – kvůli nim často zůstává vypouklé břicho i ženám, které by jinak shodily na svou původní váhu nebo dokonce váží méně než před početím. Zajděte si k chirurgovi, aby posoudil, jestli se vás tento problém týká a jak závažný je – něco lze upravit cvičením, které však musí sestávat z vhodných cviků. Některé jsou při diastáze zásadně nevhodné. Těžší případy diastázy se řeší operativně.

Někdy tukové zásoby zmizí, břišní svaly jsou v kondici, v jakém mají být, ale na břiše zůstává volná kůže. Viníkem jsou popraskaná kolagenová vlákna, která nezvládla nápor devíti měsíců těhotenství – někdy pomůže čas spolu se cvičením, někdy je řešením chirurgický zákrok.

Hubnout ano, ale pomalu
Spíše pomalé tempo hubnutí je na místě vždy a po porodu dvojnásob, přestože nám celebrity občas předvádějí dokonalé postavy už na konci šestinedělí. V době kojení si dejte pozor na výraznější váhové úbytky. Ty by měly být maximálně půl kila týdně. Rychlejší hubnutí má za následek uvolňování některých škodlivých látek z odbourané tukové tkáně a tyto škodlivé látky se mohou dostávat do mateřského mléka. Navíc příliš striktní omezení v jídelníčku může utlumit produkci mateřského mléka či snížit jeho kvalitu.

Upozorňuji také na to, že s koncem kojení se snižuje energetický výdej, čemuž by žena měla přizpůsobit příjem energie a velikost porcí. Po skončení kojení lze začít hubnout klasickým způsobem, kdy je optimální úbytek kolem dvou až čtyř kilo měsíčně.

A jedno varování na závěr. Jednou z největších dietních chyb na mateřské je dojídání se po dětech. Snažte se tomuto zlozvyku vyhnout. Pravidelné dopíjení sunaru nebo dojídání dětské stravy, která je mnohdy nutričně velmi výživná, může mít za následek nabrání nechtěných kilogramů. Nelitujte zbylé lžičky výživy. Raději dítěti dejte na talíř méně, aby nebylo potřeba dojídat.